Donkervoort D8 GTO

Als je geluk hebt, kun je hem tegenkomen. De Donkervoort D8 GTO. Met een ‘power to weight ratio’ van onder de ‘twee’ één van de snelste straat-legale automobielen ter wereld. Op basis van een vermogen van 340 tot 380 PK en een koppel van 450 Nm vanaf zo’n 1600 RPM. Fors groter dan zijn voorgangers, maar in gewicht – rond de 700 kilo – nauwelijks zwaarder geworden en verrassend gemakkelijk te besturen. Als prototype al bejubeld door de internationale automobielpers. En zelfs voor de meest ervaren Donkervoort-bestuurder een regelrechte sensatie.

Maar als u wilt, kun u hem ook komen bekijken. De Donkervoort D8 GTO. In Lelystad. Bij Donkervoort: al vijfendertig jaar de enige Nederlandse ontwikkelaar en bouwer van sportwagens zoals sportwagens zijn bedoeld. No nonsense & no compromise.

MOTOR STANDARD TOURING PERFORMANCE
Type AUDI 2,5L R5 TFSI AUDI 2,5L R5 TFSI AUDI 2,5L R5 TFSI
Positie Voorzijde, 5 cylinder in lijn Voorzijde, 5 cylinder in lijn Voorzijde, 5 cylinder in lijn
Inhoud 2480 cc 2480 cc 2480 cc
Boring 82,5 mm 82,5 mm 82,5 mm
Slag 92,8 mm 92,8 mm 92,8 mm
Maximum Vermogen 340 PK / 254 kw bij 5400 rpm 340 PK / 254 kw bij 5400 rpm 380 PK / 280 kw bij 5500 rpm
Maximum Koppel 450 Nm bij 2000 rpm 450 Nm bij 2000 rpm 475 Nm bij 1750 rpm
Compressieverhouding 10,0 : 1 10,0 : 1 10,0 : 1
Topsnelheid 255 km/u 255 km/u 270 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 3,3 sec. 3,3 sec. 2,8 sec.
Acceleratie 0-200 km/u 10,4 sec. 10,4 sec. 8,6 sec.
Gem. brandstofverbruik 8-10 L /100 km 8-10 L /100 km 8-10 L /100 km
Inhoud brandstoftank 48 L 48 L 48 L

 

TRANSMISSIE STANDARD TOURING PERFORMANCE
Aandrijving Achterwielen Achterwielen Achterwielen
Type versnellingsbak 5-versnellingsbak (handmatig) 5-versnellingsbak (handmatig) 5-versnellingsbak (handmatig)
Versnellingsverhoudingen 2.25:1 (I), 1,94:1 (II), 1,34:1 (III), 1,00:1 (IV), 0,80:1 (V), achteruit 2.76:1, eindaandr. 3,62:1 2.25:1 (I), 1,94:1 (II), 1,34:1 (III), 1,00:1 (IV), 0,80:1 (V), achteruit 2.76:1, eindaandr. 3,62:1 2.25:1 (I), 1,94:1 (II), 1,34:1 (III), 1,00:1 (IV), 0,80:1 (V), achteruit 2.76:1, eindaandr. 3,62:1
Type differentieel Sperdifferentieel Sperdifferentieel Torsen Sperdifferentieel

CARROSSERIE/CHASSIS STANDARD TOURING PERFORMANCE
Carrosserie Glazvezel / koolstofvezel Koolstofvezel / kevlar Lichtgewicht koolstofvezel / kevlar
Chassis Koolstof/aluminium/stalen buizen hybride chassis Koolstof/aluminium/stalen buizen hybride chassis Koolstof/aluminium/stalen buizen hybride chassis
Deuren 2 2 2
Stoelen 2 2 2

 

VELGEN EN BANDEN STANDARD TOURING PERFORMANCE
Velgen   Gesmeden lichtmetaal 8×17″  Gesmeden lichtmetaal 8×17″ voor, 9×18″ achter Gesmeden lichtmetaal 8×17″ voor, 9×18″ achter
Banden – voorzijde 215/45 x 17″  225/45 x 17″  225/45 x 17″ 
Banden – achterzijde 225/45 x 17″  245/40 x 18″ of 245/45 x 18″  245/40 x 18″ of 245/45 x 18″ 

WIELOPHANGING STANDARD TOURING PERFORMANCE
Voorzijde Onafhankelijk door dubbele draagarmen Onafhankelijk door dubbele draagarmen, separate anti-roll bar (10 mm, niet-verstelbaar) Onafhankelijk door dubbele draagarmen, separate anti-roll bar (12 mm, verstelbaar)
Achterzijde Onafhankelijk door dubbele draagarmen en spoorstangen Onafhankelijk door dubbele draagarmen en spoorstangen Onafhankelijk door dubbele draagarmen en spoorstangen (brede basis)
Veren Schroefveren Schroefveren Schroefveren
Schokdempers Tweevoudig verstelbaar Drievoudig verstelbaar, inclusief rijhoogte verstelbaar Drievoudig verstelbaar Anti Roll Control (ARC-) System inclusief rijhoogte verstelbaar

 

BESTURING STANDARD TOURING PERFORMANCE
Besturing Rack and pinion, no servo Rack and pinion, no servo Rack and pinion, no servo
Stuurhuisoverbrenging 3,4 lock to lock 3,4 lock to lock 3,4 lock to lock
Draaicirkel 10,0 m 10,0 m 10,0 m

 

REMMEN STANDARD TOURING PERFORMANCE
Remmen Geventileerde schijven voor, niet-geventileerde schijven achter Geventileerde schijven (24 mm dikte), 6-zuigers remklauwen voor en achter met apart handremsysteem  Light weight geventileerde schijven (22 mm dikte), 6-zuigers remklauwen voor en achter met apart handremsysteem 
Voorzijde Zes-zuiger remklauwen Zes-zuiger remklauwen Zes-zuiger remklauwen
Achterzijde Enkelvoudige zuiger, zwevende remklauw Zes-zuiger remklauwen, separate handremklauw Zes-zuiger remklauwen, separate handremklauw

LENGTE, BREEDTE EN HOOGTE STANDARD TOURING PERFORMANCE
Lengte   3740 mm 3740 mm 3740 mm
Breedte 1850 mm 1850 mm 1850 mm
Hoogte 1140 mm 1140 mm 1140 mm

 

WIELBASIS STANDARD TOURING PERFORMANCE
Wielbasis  2350 mm 2350 mm 2350 mm
Spoorbreedte voor 1515 +/- 10 mm 1515 +/- 10 mm 1515 +/- 10 mm
Spoorbreedte achter 1585 +/- 10 mm 1585 +/- 10 mm 1585 +/- 10 mm

 

GEWICHT STANDARD TOURING PERFORMANCE
Gewicht ± 760 kg ± 720 kg ± 695 kg